O piesă de teatru a lui Samuel Beckett, laureat Nobel, a fost anulată pentru că doar bărbații au dat audiții, conform regulilor dramaturgului irlandez

best auto leo vaslui
sursa foto: Captură video

O încercare de a pune în scenă „Așteptându-l pe Godot” în Olanda a luat o turnură neașteptată atunci când organizatorii au anulat reprezentațiile, deoarece regizorul irlandez Samuel Beckett distribuise în piesă personaje exclusiv masculine, transmite irishtimes.com.

  • Samuel Beckett (13 aprilie 1906-22 decembrie 1989) a fost un dramaturg și poet irlandez, care a primit Premiul Nobel pentru Literatură în 1969, „pentru scrisul său, care – în forme noi pentru roman și dramă – în lipsa omului modern capătă înălțare”. Piesele sale se încadrau în teatrul absurdului. 

„Aș spune din toată inima că viața mea din ultimele săptămâni a devenit complet absurdă”, a declarat Oisín Moyne (24 de ani), originar din Donegal, care spera să debuteze ca regizor cu această operă a lui Samuel Beckett despre iraționalismul vieții.

Piesa, în care lui Vladimir și Estragon li se alătură ocazional și alte personaje masculine în așteptarea cuiva care nu sosește niciodată, se afla în repetiții din noiembrie și urma să fie pusă în scenă în martie la centrul cultural studențesc Usva al Universității din Groningen.

Dar reprezentațiile au fost anulate după ce reprezentanții sălii de spectacol au descoperit că apelul pentru castingul pentru cele cinci roluri masculine ale piesei fusese deschis doar bărbaților, lucru care a fost adus la cunoștința echipei de producție că este contrar politicii de incluziune a universității.

„Dacă ar fi fost vorba de o piesă cu cinci bărbați albi pentru care ar fi organizat audiții deschise, totul ar fi fost în regulă. Dar nu poți interzice oamenii chiar de la început”, a declarat pentru ziarul Ukrant Bram Douwes, programator de teatru la Usva.

Un purtător de cuvânt al Universității din Groningen a declarat că vremurile au evoluat de când piesa a fost pusă în scenă pentru prima dată în 1953.

„[Beckett] a declarat în mod explicit că această piesă ar trebui să fie jucată de cinci bărbați. Mergând mai departe, vremurile s-au schimbat. Și că ideea că doar bărbații sunt potriviți pentru acest rol este depășită și chiar discriminatorie”, a declarat Elies Kouwenhoven, ofițerul de presă al universității.

„Noi, ca universitate, susținem o comunitate deschisă și incluzivă, în care nu este potrivit să îi excludem pe alții, indiferent de motiv”.

Regizorul Moyne a declarat pentru The Irish Times că a luat în considerare posibilitatea de a distribui în roluri persoane de alte sexe, dar nu a putut face acest lucru din cauza regulilor stabilite de dramaturg înainte de moartea sa și susținute de moștenirea lui Beckett.

Beckett a dat în judecată o companie de teatru olandeză în 1988 pentru că a ales să distribuie femei în piesă, cea mai cunoscută lucrare a mișcării Teatrul absurdului. Moștenirea sa deține drepturile asupra operei până în 2059 și a continuat să se opună producțiilor care se abat de la instrucțiunile lui Beckett.

Au existat eforturi de a contesta aceste restricții – considerate de unii ca fiind din ce în ce mai arhaice. În Franța, în 1991, un judecător a decis că piesa poate fi jucată de o distribuție feminină la un festival din Avignon, dar numai dacă înainte de fiecare spectacol se citește o scrisoare de obiecție din partea reprezentantului regretatului dramaturg.

La sfârșitul anului 2019, un colegiu din Ohio a anulat o producție exclusiv feminină a piesei, temându-se de un proces intentat de moștenirea lui Beckett. Iar în 2021, un membru non-binar al companiei britanice de teatru de clovni Silent Faces a pus în scenă Godot is a Woman, o piesă care abordează regulile de gen din jurul operei lui Beckett.

În cazul producției de la Groningen, contextul a fost prezentat în anunțul de casting, în care se spunea că „din păcate, nu se poate acorda nicio clemență în acest casting”, și care făcea referire la rapoartele privind disponibilitatea moștenirii Beckett de a acționa în justiție în caz contrar. Agenția care gestionează drepturile de autor ale lui Samuel Beckett nu a răspuns la o solicitare de comentarii până la momentul publicării articolului The Irish Times.

În cazul producției de la Groningen, contextul a fost prezentat în anunțul de casting, în care se spunea că „din păcate, nu se poate acorda nicio clemență în acest casting”, și care făcea referire la rapoartele privind disponibilitatea moștenirii Beckett de a acționa în justiție în caz contrar. Agenția care gestionează drepturile de autor ale lui Samuel Beckett nu a răspuns la o solicitare de comentarii până la momentul publicării articolului The Irish Times.

Producătoarea piesei, Medeea Anton (24 de ani), a declarat că decizia de anulare a trecut cu vederea rolul important al echipei care nu joacă în producția piesei.

„Deși a existat o restricție în ceea ce privește actorii, care sunt doar cinci persoane în această producție, restul producției noastre este majoritar feminin. Avem, de asemenea, persoane trans, avem persoane non-binare, majoritatea producției este formată din persoane din comunitatea LGBT”, a spus ea.

„Am încercat să le explic că este un lucru legal și că suntem o societate teatrală mică, de amatori, și că nu ne putem permite să fim dați în judecată. Dar nimic din ceea ce am putut spune în timpul ședinței nu i-a făcut să se răzgândească”.

Moyne, care s-a mutat la Groningen pentru a studia fizica și care acum lucrează în localitate, a declarat că au fost „două săptămâni nebunești” și stresante pentru toți cei implicați.

„Din păcate, a trebuit să le spun părinților mei că s-ar putea ca spectacolul să nu aibă loc, iar ei plănuiau să vină cu avionul. O prietenă de acasă, pe care nu am mai văzut-o de mult timp, vizitează orașul și urma să vadă piesa, iar eu a trebuit să-i spun că nu se va întâmpla”, a mai spus el.

Sursa: G4media.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informații de calitate.