Comisia Europeană reacționează în cazul Bâstroe: Ucraina a negat că ar face lucrări majore pe brațul Chilia sau Canalul Bâstroe

best auto leo vaslui
Sursă – Google Maps

Comisia Europeană a informat că este la curent cu dezbaterile din România cu privire la canalul Bâstroe și la brațul Chilia, informând că a cerut părții ucrainene detalii despre acest subiect, informează un comunicat.

Conform Reprezentanței CE e la București, Ucraina a transmis Comisiei că face operațiuni de „dragaj operațional” la porturile de pe Dunăre, dar nu plănuiește „lucrări majore” pe brațul Chilia sau canalul Bâstroe.

„Ministerul Transporturilor din Ucraina a răspuns că, într-adevăr, efectuează dragaj operațional (de întreținere) la danele porturilor lor de pe Dunăre și în alte locuri de pe Dunăre, pentru a garanta siguranța navigației. Cu toate acestea, Ucraina a negat că ar fi în desfășurare sau planificate lucrări majore pe brațul Chilia al Dunării sau pe Canalul Bâstroe. În plus, Ucraina a reafirmat că va respecta cu strictețe și va adera la toate acordurile și convențiile internaționale relevante”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene, transmis marți de Reprezentanța CE în România pentru Spotmedia.

Comisia mai subliniază că secțiunea în cauză „nu face parte din rețeaua TEN-T” de transport european și clarifică faptul că „nu a fost implicată în niciun fel de lucrări pe care autoritățile ucrainene se presupune că le-ar fi executat”.

Ucraina intenționează să dragheze nu doar canalul Bâstroe, ci și o porțiune importantă a brațului Chilia, reiese dintr-un studiu făcut de o companie ucraineană care vrea să construiască un nou terminal pentru transportul cerealelor lângă Portul Ismail, aflat pe brațul Dunării care desparte România de Ucraina. Mai mult, Kievul consideră brațul Chilia ca fiind „cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o hotărâre a guvernului ucrainean, luată în urmă cu un an. „Canalul de navigație Vâlcov – Ismail Ceatal, în acord cu Rezoluția Cabinetului de Miniștri al Ucrainei nr. 136, din 9 februarie 2022, este o cale navigabilă interioară a Ucrainei, având următoarele dimensiuni aprobate: lungime 95,445 km; lățime 120 m; adâncime 8,23 m (de la nivelul mării); în legătură cu adâncimea proiectată de 8,23 m, se face precizarea «adâncime nerealizată din cauza neterminării lucrărilor»”, se arată în studiul citat.

Interesant este că sursa care a cerut punctul de vedere, Spotmedia, nu a publicat comunicatul integral, așa că am solicitat și noi Reprezentanței CE de la București acest comunicat.

Reamintim că ambasadorul Ucrainei a fost convocat la MAE să dea explicații pentru subiectul Bâstroe.

Ambasadorul Ucrainei a spus că ţara sa nu desfăşoară activităţi de dragare care au ca scop adâncirea căii de navigaţie, ci doar activităţi de natură operaţională menite a asigura navigabilitatea până în portul Izmail şi că partea ucraineană a propus organizarea în perioada următoare a unei reuniuni tehnice între ministerele responsabile.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informații de calitate.