Klaus Iohannis a uitat ce a scris în cartea ”Pas cu pas” ori nu a scris-o el: „E profund în neregulă dacă președintele țării vorbește de rău despre dascăli”
Klaus Iohannis a uitat ce a scris în cartea ”Pas cu pas” ori nu a scris-o el. În cartea ”Pas cu pas” publicată în 2014, înaintea alegerilor în urma cărora a câștigat primul mandat în cea mai înaltă funcție a statului, că „președintele sau premierul țării noastre nu poate să iasă la televizor și să facă afirmații depreciative la adresa unei întregi caste profesionale”.
„Este pur și simplu inadmisibil, iar acest lucru denotă că, de fapt, acei politicieni nu sunt preocupați de sistemul educațional decât la nivel declarativ, politicianist!”, mai nota, la acel moment, Iohannis.
În cartea sa, acesta deplânge situația profesorului și dădea chiar un exemplu, cel al unui dascăl de liceu, despre care spune că ajunge la un nivel de subzistență dacă în familie sunt doi profesori.
„Este greu să aștepți de la un profesor de liceu să aibă performanțe excepționale dacă nu reușește să întrețină o familie cu salariul pe care îl primește. Eventual, dacă ambii membri ai familiei sunt profesori, reușesc să ajungă la ceva ce se numește «nivel de subzistență», dar mai mult, probabil că nu”, scria Klaus Iohannis în 2014.
Ce mai afirmă șeful statului în cartea „Pas cu Pas”: „Profesorii nu sunt plătiți prost de ieri, de azi, ei sunt remunerați total necorespunzător de multă vreme. Nici în anii comunismului nu au fost recompensați corespunzător pentru munca lor, însă lucrurile s-au înrăutățit după Revoluție. Este, de asemenea, greu de crezut că dascălii, la modul general, vor avea cu toții dorința să lucreze foarte bine dacă societatea, în ansamblul său, are față de ei o atitudine mai degrabă de condescendență sau de ușor dispreț. E suficient să ne uităm puțin în urmă și o să vedem foști și actuali președinți sau foști prim-miniștri care au rostit cuvinte negative la adresa cadrelor didactice, lucru care este inadmisibil.
„Consider că este profund în neregulă dacă președintele țării vorbește de rău despre dascăli, despre elevi sau despre părinți ori dacă îi răzvrătește pe unii împotriva celorlalți. Cred că rolul Președintelui României este acela de a introduce – sau de a reintroduce – în spațiul public dezbateri ample pe teme cum este educația și de a crea un cadru care le permite specialiștilor și politicienilor să se reunească și să caute soluții care să fie viabile și valabile pentru o perioadă mai lungă”.
„Pentru a ridica discuția la un nivel de strategie socială, cred că este bine să mai ținem cont și de alte aspecte. Schimbarea care să garanteze calitatea învățământului poate fi realizată. Fiecare în parte putem să lucrăm la calitatea învățământului, putem să facem încă o reformă curriculară. Se poate schimba structura anului școlar, cum s-a făcut de foarte multe ori în ultima vreme. Putem să discutăm dacă este mai bine să avem examene inițiale sau evaluări finale ori un sistem mixt, putem să introducem sau să reintroducem examene de admitere sau de finalizare. Toate acestea sunt opțiuni care pot fi dezbătute”.
„Eu îmi permit să încerc să duc discuția la un alt nivel: nu prin prisma profesiei de dascăl, ci prin prisma prin care văd rolul Președintelui”.
Joi, 1 iunie, șeful statului a avut o ieșire dură la adresa profesorilor care au ieșit să își ceară drepturile în stradă, prin greva generală declanșată pe 22 mai, susținând că aceștia „au primit tot ce au cerut” din partea guvernului și că nu mai au niciun motiv să continue protestul.
„Cum îndrăznește cineva să pună în dificultate examenele naționale? Există o generație întreagă care trebuie să dea Bacalaureatul și să meargă la universității O generație care dă capacitatea. După ce Guvernul le-a dat tot. Au primit tot ce s-a cerut, repet, tot ce au cerut, acuma în ce temei să mai continue greva? Și dacă liderii de sindicat, naționali și județeni nu se înțeleg între ei, dascălii vor înțelege foarte bine acest semnal”, a spus președintele Iohannis, într-o declarație de presă susținută la finalul summitului comunității europene din Republica Moldova.
„Greva a durat un pic mult. Și se pune întrebarea cine negociază pentru dascăli, pentru că liderii vin și pleacă, ei sunt un fel de interfață, cum sunteți voi, media. Guvernul le-a spus ceva, eu le spun ceva, ei se duc și consultă oamenii. E greu de imaginat cum poate să funcționeze această negociere. De aceea premierul a decis foarte corect să dea această ordonanță, indiferent cum se negociază”, a adăugat șeful statului.
„Eu sper să se înțeleagă bine la nivelul sistemului și oamenii să se întoarcă de marți la școală pentru că nu mai au de ce să facă grevă”, a mai susținut, joi, Iohannis.