Măsurătorile pe Canalul Bâstroe, convenite să înceapă miercuri, mai așteaptă. Ucraina nu și-a dat încă acordul scris. Ce spune Ciucă

best auto leo vaslui

Măsurătorile legate de lucrările de dragare făcute pe Canalul Bâstroe, care ar fi urmat să înceapă miercuri, conform înțelegerii între autoritățile române și cele ucrainene, mai așteaptă, în lipsa unui acord scris din partea Ucrainei. Premierul Nicolae Ciucă a declarat, miercuri seară, că, în lipsa aprobării, „se va clarifica situaţia cu partea ucraineană”.

Canalul BastroeFoto: Google Maps / HotNews

Întrebat miercuri seară când vor începe măsurătorile pe canalul Bâstroe şi pe braţul Chilia, Ciucă a spus că până la acest moment nu a fost primită aprobarea din partea Ucrainei.

  • „A fost o întâlnire tripartită între reprezentanţii Comisiei Europene, partea tehnică ucraineană şi partea tehnică a României (n.r. – în urmă cu aproximativ o săptămână). A fost agreat un protocol pentru perioada imediat următoare.
  • Din datele care mi-au fost raportate, urma ca în acord cu partea ucraineană şi reprezentanţii Comisiei Europene să primim aprobare pentru măsurători pe braţul Chilia, pe partea ucraineană şi pe canalul Bâstroe. Acum, azi, înainte să plec de la guvern, nu aveam date privind aprobarea.
  • Ca atare, când va veni aprobarea, echipele vor merge în teren, dacă nu se va clarifica situaţia cu partea ucraineană”, a declarat Ciucă.
  • „Navele românești sunt de aseară pe poziție. Dacă se primește azi acordul, măsurătorile pot începe imediat. Toate aceste măsurători se vor face în 10 zile, noi așa am estimat, și după aceea interpretarea datelor cred ca va mai dura circa 30 de zile.
  • Partea ucraineană a propus termenul de 15 martie. A rămas ca Ministerul Infrastructurii din Ucraina să solicite Ministerului Apărării din Ucraina să permită navelor sub pavilion românesc să meargă pe zona ucraineană a brațului Chilia pentru a începe măsurătorile.
  • Navele noastre au ajuns de aseară pe poziție și așteaptă în prima zonă de măsurare. Dacă primim acordul scris astăzi, pot începe măsurătorile imediat. Ar trebui astăzi să primim acordul, dacă nu se va întâmpla, vom vedea mâine.
  • Ministerul Transporturilor din România a făcut solicitarea oficială către Ministerul Infrastructurii din Ucraina, doar că ținând cont de situația de război, toate aprobările trec și pe la Ministerul Apărării din Ucraina, ceea ce este normal în situația de război. Ministerul Apărării are o procedură, se verifică dacă sunt zone de pericol și elemente care ar putea genera o stare de pericol pentru nave, ținând că navele sunt ale noastre.
  • Nu vorbim de o supriză. Noi am acceptat termenul de 15 martie, ținând cont de faptul că justificarea lor de proceduri pare întemeiată. Trebuie să ținem cont că este o situație de război”, au declarat miercuri surse guvernamentale.

Data de 15 martie pentru începerea măsurătorilor pe Canalul Bâstroe și pe brațul Chilia fusese stabillită de comun acord de autoritățile din România și Ucraina, în urmă cu 9 zile, fiind apoi reconfirmată la întâlnirea cu Ucraina la care au luat parte și reprezentanți ai Comisiei Europene.

Rezultatele primelor măsurători făcute de România după dragările canalului Bâstroe

Primele măsurători făcute de autorități pe apele teritoriale ale României, după dragările canalului Bâstroe, confirmă că debitele nu s-au modificat față de debitele statistice din ultimii 10-20 de ani în acea zonă, dar pentru o concluzie generală este nevoie de măsurători și în partea ucraineană, pentru care se așteaptă acordul scris, conform minstrului Mediului, Tanczos Barna.

Săptămâna trecută, el a prezentat la guvern primele rezultate ale măsurătorilor făcute de autoritățile române, după dragările canalului Bâstroe, spunând că la acest moment biodiversitatea în Delta Dunării nu este afectată de aceste lucrări.

  • „În ultimele săptămâni colegii de la ANAR și ARBDD au făcut primele măsurători care au fost finalizate săptămâna trecută cu privire la debitul Dunării pe Chilia și pe secțiunile unde avem acces pe apele teritoriale ale României și unde am putut am mers până la malul celălalt al Dunării cu acordul partenerilor și vecinilor ucraineni.
  • Aceste măsurători confirmă faptul că debitele nu s-au modificat față de debitele statistice din ultimii 10-20 de ani în acea zonă. Confirmă de asemenea că pe cele 14 secțiuni transversale nu sunt modificări substanțiale cauzate de dragări, dar trebuie subliniat faptul că aceste măsurători vizează 14 secțiuni transversale pe o lungime de aproape 100 kilometri”, a declarat ministrul.

El a subliniat însă că pentru o concluzie generală este nevoie de măsurători și în apele teritoriale ale Ucrainei.

Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj pe Chilia şi pe Bâstroe până la finalizarea situației

În 7 martie, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ionel Scrioşteanu a anunţat, după întâlnirea care a vizat Canalul Bâstroe, că partea ucraineană s-a angajat să oprească orice fel de dragaj până la clarificarea situaţiei.

  • „Vestea bună este că Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj pe Chilia şi pe Bâstroe şi am stabilit împreună cu delegaţia Comisiei Europene că activitatea principală de la acest moment se va canaliza către consolidarea canalului Sulina, investiţiile în canalul Sulina în aşa fel încât să creştem capacitatea de tranzit pentru preluarea tuturor navelor care sunt pe clusterul Dunării maritime. (…) Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj, fie el operaţional, de întreţinere sau altă formă”, declara atunci Ionel Scrioşteanu.

Sursă:hotnews.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informații de calitate.