Cine a creat imaginea Județului Vaslui și a locuitorilor lui?

best auto leo vaslui


Dacă încerci să găsești pe internet (google) o poză cu oameni din Vaslui, te ingrozesti. 99 din 100 de poze sunt cu bătrâni alcoolici și cu femei doborâte la pământ!

La o simplă verificare a pozelor, se poate observa că sunt copiate de la știri despre alcoolism din alte județe și chiar din alte țări est-europene, cu pretextul asemănărilor de fizionomie, vestimentație și peisaj.

Pe lângă faptul că încetățenirea acestor clișee se bazează mai mult pe statistici mai mult sau mai puțin adevărate, preluarea arogantă a acestor prejudecăți este o jignire clară a majorității vasluienilor și un grav prejudiciu de imagine ale regiunii noastre.



CAUZA

Când vorbește de alcoolism, presa română este cel puțin superficială. În goana după senzațional, după un titlu horror și în combinație cu un sentiment de inferioritate masochist, ziariștii aleg intenționat statistici mai vechi sau scoase din context sau pur și simplu sunt analfabeți funcțional care nu știu să interpreteze graficele oficiale.

Iată niște exemple:

–        România, prima consumatoare de alcool din UE? Nu, total fals. Da, acum 20 de ani poate era adevărat, dar în prezent România este pe locul 13 în Europa, fiind devansată de țări că Austria, Letonia, Slovenia, Portugalia, Franța, Spania, Germania.

–        Un studiu al Fondului pentru Democrație prezintă Estul Europei că paradis al bețivilor. Cităm “pe români îi mai dovedesc doar state din fosta Uniune Sovietică.” Dar când accesezi link-ul doveditor (o statistică OMS veche de 5 ani de zile oricum), vezi că țările din fosta Uniune Sovietică sunt… Cehia, Germania, Irlanda, Bulgaria, Franța. Profesionist, nu?

Instituțiile oficiale nu sunt nici ele mai prejos în materie de cifre depășite, neverificate sau de-a dreptul false. Într-un pliant oficial al Institutului Național de Sănătate Publică din 2018, România apare pe locul 3 în topul european la consum de alcool, lucru total contrazis de cifrele Eurostat ale Comisiei Europene din acel an, unde eram pe locul 13.

Aceleași cifre mai mult “bănuite” decât dovedite se folosesc și în cazul Vasluiului. Faptul că Vasluienii produc mult vin nu îi face automat bețivi, ci doar producători de vin.

Nu contestă nimeni asocierea dintre sărăcie și celelalte probleme din județ – lipsa educației, violență domestică, alcoolismul. Dar ele NU TREBUIE GENERALIZATE!

Nu contestă nimeni nici gravitatea cazurilor de viol. Dar de la o statistică făcută în grabă în 2015 de judecătorul Danileț și până la a cere “castrarea chimică” a unui întreg județ, cum vedem nenumărați exaltați pe internet, e cale lungă.

Insistăm încă o dată pe ROLUL NEFAST al presei, în principal al celei vasluiene (majoritar la comanda plătită a PSD sau PNL). Tonul exagerat cu care se prezintă un scandal între bețivi e îmbinat  cu scoaterea obsesivă în evidență a unor cazuri de violuri (nu-i vedem abonați pe ziarișți și la evenimentele culturale, la acțiunile umanitare, la concertele folclorice, la exemplele de mici producători care muncesc și oferă hrană sănătoasă!), în schimb poți vedea la prima oră pe primele pagini cu titluri grase știri despre bătăi, violuri, incidente cu poliția, accidente rutiere etc.



EFECTUL

Această goana de senzațional, această auto-victimizare masochistă și-au găsit un partener foarte prolific într-un tip de individ dominat de aroganță (alți români care se consideră superiori moldovenilor, corporatișți care copiază bancuri americane și înlocuiesc doar termenul Vasluian, feministe înspumate care judecă sute mii de oameni gospodari pentru niște sute de bădărani sau infractori).

Această prelucrare grosolană a realităților din Vaslui au intrat, din păcate, într-un mental colectiv, au prins într-o parte a opiniei publice. Cei care se informează doar din presă de scandal sau de pe Facebook sunt foarte activi pe rețelele sociale.

Nici nu mai contează că poate nu au vizitat o singură dată în viață lor Vasluiul! Meme-urile cu Bruce Willis după o lună la Vaslui sunt mai incitante pentru ei decât realitatea.

REACȚIA

Dacă presa am lămurit-o, nici politicienii și alți reprezentanți ai instituțiilor publice nu fac eforturi pentru a corecta această imagine grotescă. Nici prin declarații susținute, nici prin campanii de informare a spalaților pe creier sau de popularizare a adevăratelor valori vasluiene.

Nu rămâne decât că oamenii de rând să își ridice capul cu mândrie locală pozitivă, să se prezinte ei într-o lumină mai aproape de adevăr, să se asocieze pentru un recul mai puternic împotriva dezinformărilor, să se marketeze mai bine pe plan național.

Avem atâtea lucruri de arătat rău-voitorilor. Avem oameni harnici și gospodari, avem străzi curate, avem piețe pline de produse tradiționale fără E-uri, avem ansambluri folclorice, avem antreprenori de succes, avem zeci de academicieni dați țării, avem zeci de monumente pentru zeci de mii de eroi care s-au sacrificat pentru această țară.

Trezește-te, Vasluiene, pune-ți cușma pe-o ureche că Peneș Curcanul și arată Țării cât ai contribuit și contribui la tot ce înseamnă ea!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informații de calitate.