Comisia Europeană ne-a abandonat – Canalul Bâstroe nu face parte din rețeaua de transport european
Comisia Europeană a anunțat marți că este la curent dezbaterile din presa românească, unde circulă informații potrivit cărora Ucraina desfășoară lucrări majore pe brațul Chilia și pe Canalul Bâstroe ale Dunării, și că a cerut informații suplimentare din partea autorităților ucrainene.
Comisia mai subliniază că secțiunea în cauză „nu face parte din rețeaua TEN-T” de transport european și clarifică faptul că „nu a fost implicată în niciun fel de lucrări pe care autoritățile ucrainene se presupune că le-ar fi executat”.
Ucraina a transmis Comisiei că face operațiuni de „dragaj operațional” la porturile de pe Dunăre, dar nu plănuiește „lucrări majore” pe brațul Chilia sau canalul Bâstroe.
„Ministerul Transporturilor din Ucraina a răspuns că, într-adevăr, efectuează dragaj operațional (de întreținere) la danele porturilor lor de pe Dunăre și în alte locuri de pe Dunăre, pentru a garanta siguranța navigației. Cu toate acestea, Ucraina a negat că ar fi în desfășurare sau planificate lucrări majore pe brațul Chilia al Dunării sau pe Canalul Bâstroe.
În plus, Ucraina a reafirmat că va respecta cu strictețe și va adera la toate acordurile și convențiile internaționale relevante”, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene, transmis marți de Reprezentanța CE în România.
Ministerul Infrastructurii din Ucraina a declarat vinerea trecută că „pescajul navelor care trec prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m”, mai menționează Comisia Europeană, precizând că a cerut informații suplimentare din partea ambelor părți, „pentru a evalua mai bine situația de pe teren”.
Ucraina intenționează să dragheze nu doar canalul Bâstroe, ci și o porțiune importantă a brațului Chilia, reiese dintr-un studiu făcut de o companie ucraineană care vrea să construiască un nou terminal pentru transportul cerealelor lângă Portul Ismail, aflat pe brațul Dunării care desparte România de Ucraina.
Mai mult, Kievul consideră brațul Chilia ca fiind „cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o hotărâre a guvernului ucrainean, luată în urmă cu un an.
„Canalul de navigație Vâlcov – Ismail Ceatal, în acord cu Rezoluția Cabinetului de Miniștri al Ucrainei nr. 136, din 9 februarie 2022, este o cale navigabilă interioară a Ucrainei, având următoarele dimensiuni aprobate: lungime 95,445 km; lățime 120 m; adâncime 8,23 m (de la nivelul mării); în legătură cu adâncimea proiectată de 8,23 m, se face precizarea «adâncime nerealizată din cauza neterminării lucrărilor»”, se arată în studiul citat.