„Lasă copiii noștri să fie învățați așa cum am fost învățați noi”. Ce este în neregulă cu această abordare?

best auto leo vaslui

Ce este sistemul Bologna și de ce este bun?

— Sistemul Bologna, și cu atât mai mult, procesul Bologna nu este o organizație precum OMC sau NATO, de unde poți intra și de unde poți ieși. Acestea sunt principiile generale pentru activitatea învățământului superior în Europa, care au fost convenite de țările participante la procesul Bologna. Putem părăsi acest sistem doar în același sens în care putem părăsi sistemul metric și trecem la arshins.

  • Care sunt aceste principii?
  • Foarte rezonabil. Ele au fost introduse de țările europene nu numai pentru a crea un spațiu educațional comun în care elevii să poată migra. Dar și pentru că vechile sisteme de învățământ superior și-au arătat inadecvarea noului timp.

Anterior, o persoană din Europa după un gimnaziu sau liceu a intrat la universitate și a studiat timp de cinci ani, a primit o diplomă și a fost considerată specialist. Adevărat, în profesiile cu adevărat responsabile și complexe, nimeni nu i-a considerat pe cei care au absolvit o educație de cinci ani specialiști pregătiți pentru muncă. Din faptul că ai absolvit facultatea de medicină, nu ai devenit încă medic cu drepturi depline. Urmează un stagiu, când o persoană lucrează într-o clinică pentru a stăpâni în sfârșit profesia.

Așadar, când vine vorba de medici, tuturor li se pare clar că trebuie să studiezi în mai mulți pași. Și despre ingineri sau economiști, se pare că ai primit o diplomă – și imediat lucrezi.
Dar treptat a devenit clar că acești oameni nu-și găsesc un loc pe piața muncii conform specialității lor. De exemplu, o persoană a absolvit Facultatea de Filologie, dar sunt puține locuri în care este necesar un filolog. Prin urmare, merge să lucreze ca jurnalist, redactor, profesor, manager, își adaptează specialitatea la cererea existentă, stăpânește noi abilități.

Într-o lume a tehnologiilor digitale care evoluează rapid, este perfect normal ca oamenii să se pregătească pentru un singur lucru, dar trebuie să facă altceva. Asta înseamnă că învățământul superior ar trebui împărțit în etape, între care oamenii să se poată lua o pauză și să se gândească dacă mai trebuie să obțină o altă specialitate pe lângă prima.

— Patru ani de diplomă de licență plus doi ani de diplomă de master — acesta este sistemul Bologna.

— Însăși existența acestor pași este importantă, ceea ce îți oferă posibilitatea fie să-ți schimbi specialitatea, fie să mergi la muncă și apoi să te decizi ce să faci în continuare. De exemplu, în Italia, majoritatea studiilor universitare sunt de trei ani, iar apoi te poți înscrie la un master pentru un an, sau poți pentru doi, depinde de cantitatea de cunoștințe pe care trebuie să le stăpânești. Dacă specialitatea ta necesită abilități practice, atunci mergi acolo pentru un program de master timp de un an, apoi mergi pe piața muncii și lucrezi în paralel cu studiile de master.
În multe universități tehnice, specialitățile pentru admitere au fost construite foarte fracționat pentru a produce ingineri ascuțiți. În vremuri de industrializare accelerată, sistemul a fost orientat spre producerea de ingineri de specialitate la un nivel inferior.

România trăia în mitologia planificării de succes, conducerii i se părea că știe de câți specialiști va fi nevoie în 10-20 de ani.

Astăzi, societatea, economia și economia au nevoie de oameni cu o pregătire largă, care să poată reînvăța rapid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informații de calitate.