Statul, complice la accidentele „drumului morții”. O pasarelă din bani privați care putea duce la evitarea a sute de accidente rutiere, autorizată abia după trei ani. Dar nu s-a mai făcut, devenise prea scumpă
Ca la fiecare accident grav care are loc pe “drumul morţii” DE583, la nivelul societăţii civile şi politice din Iaşi au loc dezbateri care după câteva zile sunt uitate. De exemplu, în ultimii ani s-a propus construirea unor pasaje pietonale peste Drumul European însă nici măcar unul nu a fost ridicat. De asemenea, la centurile ocolitoare ale localităţilor care ar fi o reală soluţie la fluidizarea traficului, se lucrează într-un ritm insesizabil. În schimb, au fost aduse soluţii de moment, care vor fragmenta şi mai mult traficul.
Accidentul de miercuri din Leţcani în care un camion a lovit un bărbat şi pe cei doi copii ai săi a scos în stradă locuitorii din localitate. Aceştia au protestat ieri pe drumul European, ceea ce a făcut ca ambuteiajul să se întindă până la Avicola, aproape de Metro. Locuitorii au protestat faţă de indiferenţa autorităţilor de a face ceva pentru a creşte siguranţa rutieră. Primarul din localitate spune că de 18 ani se luptă cu cei de la drumuri pentru a implementa diferite măsuri, care, consideră el, vor diminua riscul producerii de accidente. Dar, în schimb, măsurile lui vor face ca să crească poluarea iar Leţcani va deveni, ca şi Valea Lupului, o zonă plină cu gaze de eşapament fără a mai aduce în discuţie nervii şoferilor tocaţi în ambuteiaje infernale. De ce? Findcă primăria vrea amplasarea a patru semafoare în Leţcani, conform Ziarul de Iași.
În acelaşi timp, primarul nu consideră fezabilă ideea amplasării unor pasaje rutiere peste Drumul European. „Pasarelele nu sunt fezabile deloc, nu ne lasă cei de la Drumuri. Însă, am fost la Prefectură unde am avut o întâlnire cu cei de acolo pentru a urgenta planurile primăriei pentru creşterea siguranţei localnicilor din Leţcani, pe Drumul European. Noi de ani de zile am cerut celor de la Compania Naţională de Drumuri să ne autorizeze amplasarea a patru semafoare cu buton în interiorul localităţii cât şi montarea unor covoraşe cu denivelări la trecerile de pietoni. Aici ne-ar trebui şi acceptul riveranilor, dar o vom rezolva. De asemenea, am cerut ca autorităţile să se grăbească cu planurile drumului care pleacă de la Uricani paralel cu calea ferată şi care ajunge la Transagropolis, parcul nostru industrial, cu bani din PNRR. De 18 ani încercăm să facem ceva dar, din păcate, nu reuşim din cauza CNAIR”, a spus Stelică Turcu, primarul comunei Leţcani.
Şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi aruncă vina pe şofer şi este de acord cu măsurile primarului din Leţcani. Însă centura ocolitoare de la Podu Iloaiei sau cea de la Uricani spre municipiul Iaşi, o să se construiască în „viitorul apropiat”. În prezent, nimic fezabil, mai ales că are doar un an de când a fost numit din nou director, iar între timp a mai pierdut pasul cu vremurile. „La fiecare accident discutăm aceleaşi chestiuni, iar Compania de Drumuri nu este vinovată că şoferul camionului nu a oprit la trecerea de pietoni. Am vorbit cu primarul să punem semafoare şi să mai amenajăm bare de protecţie – insuliţe în mijlocul străzii, la alte treceri din Leţcani. În rest, pasajele peste drum sunt constitisoare.
Dar, în acelaşi timp, de un an de zile de când m-am întors la Direcţia de Drumuri pe funcţia de şef, nu am primit nicio cerere de autorizare. În schimb, la Podu Iloaiei facem acuşi SF-ul centurii de ocolire, la fel şi la drumul de trafic uşor care pleacă din Uricani şi ajunge pe Cicoarei. Posibil să o facă Consiliul Judeţean Iaşi”, ne-a spus Ovidiu Laicu, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi.
Până la construirea unor centuri ocolitoare pentru Leţcani şi Podu Iloaiei, dar şi eliminarea sensului giratoriu de la Carrefour Era din Valea Lupului, vor mai muri mulţi oameni. Unul dintre cei care a încercat să construiască pe banii proprii un pasaj peste drumul European în Valea Lupului s-a lăsat păgubaş, din cauza birocraţiei. „Am lucrat trei ani pentru obţinerea avizelor şi autorizaţiilor pentru construcţia pasarelei. Apoi s-a dublat preţul fierului, iar valoarea pasarelei evident că s-a dublat. De la 180.000 de euro, preţul urcase la cer. Aşa că am construit un centru pentru copii, cu acei bani”, ne-a spus Bogdan Piţigoi, patronul companiei Casa Auto.
O zi fără accidente pe drumul european este o zi bună”
”Consiliul Judeţean Iaşi poate identifica o soluţie juridică pentru facilitarea unui accord de parteneriat cu CNAIR şi primării cu scopul de a atrage fonduri pentru infrastructură. Noi tot vorbim în fiecare an despre creşterea siguranţei rutiere însă rămânem doar la stadiul de declaraţii. Trebuie să se implice mai multe instituţii. De aceea, în anii trecuţi am propus un proiect de construire a mai multor pasarele pietonale, supraterane sau subterane, pe traseul cuprins între ieşirea din Municipiul Iaşi şi oraşul Târgu Frumos. Un exemplu asemănător îl avem în Judeţul Ilfov. Cred că se impune realizarea a măcar zece astfel de pasarele. Beneficiile pentru oameni ar fi uriaşe”, este de părere Marian Uscatu, consilier judeţean.