Asigurarea operelor de artă, prea scumpă pentru brokerii din România

best auto leo vaslui

În România, expoziţiile de artă cu opere împrumutate din marile muzee ale lumii sau din ţară se organizează foarte rar pentru că valoarea de asigurare a acestora ar fi prea mare pentru brokerii români. În consecinţă, organizatorii de mari evenimente de artă apelează la asiguratori străini, care sunt obişnuiţi să acorde sume mari întrucât asigură lunar zeci de expoziţii.

Aşa se explică faptul că cele cinci capodopere de la Muzeul Naţional Brukenthal, care fac obiectul unei expoziţii de zece zile la Bucureşti, în Pavilionul Art Safari, au fost asigurate în Marea Britanie pentru 75 de milioane de euro. 

Începând de joi, 20 aprilie, şi până pe 30 aprilie, bucureştenii pot vedea în expoziţia „Brukenthal Exclusive”: „Omul cu tichie albastră”, de Jan van Eyck, „Portret de bărbat citind” şi „Portret de femeie rugându-se”, de Hans Memling, „Ecce Homo”, de Tiţian, şi „Cap de copil”, de Paolo Veronese.

Intervalul scurt de timp de expunere pentru aceste capodopere este dat de „costul exorbitant de asigurare”, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, Ioana Ciocan, director general Art Safari. 

Ioana Ciocan a explicat: „A fost, ca de fiecare dată, extrem de complicat să le asigurăm şi am fost nevoiţi să le asigurăm în afara graniţelor României. Sunt asigurate în Anglia, pentru că valoarea de asigurare, 75 de milioane de euro, nu poate fi suportată de brokerii locali. În continuare România asigură prea puţin, pentru că facem prea puţine expoziţii. Cu toate că pare că se întâmplă multe lucruri, în continuare sunt prea puţine. Picturile au nevoie de pază şi transport specializat, care este asigurat de Jandarmeria Română şi Orbit Fine Art Transport, dar şi de acordul Ministerului Culturii pentru a călători de la Sibiu”.

Asigurarea de 75 de milioane de euro nu înseamnă că operele costă la fel. Operele de artă sunt asigurate în funcţie de valoare, mărime, perioadă de timp de expunere, raritate.


„Am încercat să asigurăm în România şi John Constable, şi pe acestea, şi pe cele din următoarea expoziţie din sezonul 12, care vine de la National Portrait Gallery… Ei vor să asigure, dar fiind foarte puţine proiecte de artă cu valori foarte mari – 50, 100, 200 de milioane de euro -, pentru că atât costă arta, este foarte dificil pentru asigurator să ofere toate sumele astea. Aşa că trebuie să apelăm la asiguratori externi. Ei sunt foarte obişnuiţi, pentru că ei asigură 20 de expoziţii pe lună, iar noi, ca ţară, facem una pe an”, a mai spus Ioana Ciocan, precizând în acest context că, de exemplu, Brâncuşi se asigură „la oră”.

În funcţie de perioada de expoziţie,suma creşte pentru asigurarea lucrărilor de artă, spun specialiştii. 

De altfel, în expoziţia la „Seeking Truth – The Art of John Constable” din 2022, au fost expuse opere extrem de valoaroase de John Constable, dar şi de Albrecht Dürer, Rembrandt van Rijn, Claude Lorrain, William Turner, Thomas Gainsborough, Jacob van Ruisdael, estimate la 100 de milioane de euro, aduse la Art Safari de la faimosul muzeu Victoria & Albert Museum din Londra.

Anul trecut, peste 800 opere de artă împrumutate de la 17 muzee din România, Germania, Spania, Israel, dar şi de la importanţi colecţionari privaţi, în valoare de peste 14 milioane de euro, au putut fi admirate pe Lipscani, nr. 18-20, într-o clădire emblematică – Palatul Dacia-România (viitorul sediu al Pinacotecii Bucureşti).

Cum sunt transportate lucrările de artă 


– Cutia trebuie să fie prevăzută cu amortizoare, în aşa fel încât lucrarea să se poată mişca foarte uşor înăuntru dar nu foarte tare.

– Lucrarea trebuie să fie aşezată în poziţia în care a fost creată de pictor, nu poate fi întoarsă invers ca să intre pe o uşă. Explicaţia este: gravitaţia. În momentul în care sunt pictate, culorile se scurg un pic iar în momentul în care sunt mişcate, se scurt în cealaltă poziţie şi se pot desprinde. Şi după sute de ani, se pot produce mici variaţii.

– Materialele cu care sunt ambalate lucrările sunt speciale, în aşa fel încât să nu existe niciun transfer chimic între materialul respectiv şi pânză. De exemplu, nu se pot folosi mânuşi de bumbac, pentru că ele se pot agăţa, fibrele pot dăuna uleiului.

– Temperatura în interiorul maşinii trebuie să fie controlată. 

Sursă:news.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informații de calitate.