Doi lideri de mari confederații sindicale critică declarațiile amenințătoare ale lui Iohannis: „A refuzat sistematic orice discuție”

best auto leo vaslui

Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical (BNS), și Bogdan Hossu, liderul Cartel Alfa, spun de ce ei consideră că șeful statului a greșit în conflictul ce opune, de peste două săptămâni, profesorii și Guvernul. „A ieșit din prerogativele constituționale de mediator”, acuză președintele BNS.

Liderii celor două confederații sindicale spun că s-au întâlnit prima și ultima oară cu președintele Klaus Iohannis în martie 2015. „A refuzat sistematic orice tip de discuție, chiar și când i-a fost solicitat acest lucru”, spune Dumitru Costin.

Bogdan Hossu cere demisia ministrul muncii, Marius Budăi, pe care îl consideră responsabil de actuala criză din Educație: „Prin lipsa de transparență, lipsa de dialog, lipsa de asumare a răspunderilor care îi revin ca ministru al muncii”.

„Cum îndrăznește cineva să pună în pericol examenele naționale?”, a spus Klaus Iohannis pe 1 iunie, într-o declarație de presă susținută la finalul summitului comunității europene din Republica Moldova. Președintele i-a acuzat pe liderii de sindicat de continuarea grevei, care a început pe 22 mai. „Greva a durat un pic mult. Și se pune întrebarea cine negociază pentru dascăli, pentru că liderii vin și pleacă, ei sunt un fel de interfață, cum sunteți voi, media”, a declarat șeful statului. Cum comentează aceste declarații liderii BNS și Cartel Alfa, două dintre cele mai importante confederații sindicale din România?

Dumitru Costin (BNS): „Președintele a ieșit din prerogativele constituționale”

„Președintele a ieșit din prerogativele constituționale de mediator, odată cu declarațiile amenințătoare la adresa greviștilor. Și nu e prima oară când iese din matricea prezidențială prevăzută de Constituție”, spune pentru Libertatea Dumitru Costin, președintele Blocului Naţional Sindical. Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate. Constituția României, art. 80, alin. 2: Pe 22 mai, ziua începerii grevei, BNS a dat un comunicat în care își exprima solidaritatea cu profesorii greviști. Niciuna dintre structurile sindicale ale cadrelor didactice nu face parte din confederația condusă de Dumitru Costin.

Bogdan Hossu (Cartel Alfa): „Acordul girat de președinte nu a fost respectat”

Bogdan Hossu, președintele Confederației Națională Sindicală Cartel ALFA”, crede că președintele Klaus Iohannis are o „problemă de credibilitate”.

„Atât timp cât un acord politic girat de președinte nu a fost respectat, greviștii încearcă să obțină maximizarea înțelegerii făcute. De aici și solicitarea lor, față de ultima ofertă, de a obține o ordonanță de urgență care să precizeze că viitoarea lege de salarizare bugetară, care se va aplica eșalonat pe 2-3 ani, să prevadă că, în Educație, se aplică integral într-un an”, precizează Hossu.

În ședința de Guvern din 1 iunie, Executivul a adoptat o ordonanță de urgență care mărește cu 1.000 de lei brut salariile profesorilor, respectiv cu 400 de lei brut salariile personalului nedidactic, începând cu 1 iunie 2023. Salariul mediu brut al profesorului debutantul va fi echivalent cu salariul mediu brut pe economie în noua lege a salarizării, a anunțat Guvernul, iar creșterile salariale vor fi realizate etapizat, pe o perioadă de trei ani, începând cu 2024.

Sindicaliștii nu au fost de acord cu creșterea eșalonată a salariilor pe o perioadă de trei ani și au anunțat că vor continua greva generală. Cartel Alfa s-a implicat activ în organizarea grevei generale a profesorilor. „Am dat tot sprijinul și facilitățile: asigurarea de autorizări pentru manifestare, participarea altor categorii. Să nu uităm că Federația ​ Alma Mater este membră CNS Cartel ALFA, iar președintele ei, Anton Hadăr, este vicepreședinte Cartel ALFA”, a precizat Bogdan Hossu.

Doar o întâlnire protocolară cu sindicatele de la instalarea la Cotroceni

O problemă semnalată de liderii BNS și Cartel Alfa este absența dialogului între sindicate și instituția Președintelui României, în calitate de mediator între puterile statului. Acum mai bine de 8 ani, în martie 2015, a avut loc singura întâlnire dintre președintele Klaus Iohannis și Confederația Națională Sindicală Cartel ALFA, împreună cu celelalte confederații, spune pentru Libertatea Bogdan Hossu, liderul „Cartel Alfa”.

Klaus Iohannis este președinte al României din 21 decembrie 2014. Dumitru Costin, de la Blocul Național Sindical, s-a întâlnit cu președintele Iohannis tot o singură dată și tot atunci. „A fost o întâlnire care a durat fix 40 minute și în care ne-am prezentat fiecare dintre noi, cei cinci președinți de confederații sindicale. Întâlnirea nu a avut vreo agendă de lucru, ci a fost pur și simplu protocolară. În rest, a refuzat sistematic orice tip de discuție, chiar și când i-a fost solicitat acest lucru”, explică Costin.

Amenințări cu greva generală, din ianuarie

Cu reprezentanții Guvernului, confederațiile sindicale s-au întâlnit pe 24 aprilie, la Palatul Victoria, în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social. Doi lideri de mari confederații sindicale critică „declarațiile amenințătoare” ale lui Iohannis și spun că nu au reușit să comunice cu el: „A refuzat sistematic orice discuție”.

Premierul Nicolae Ciucă, care a prezidat reuniunea, i-a avut alături pe ministrul finanțelor, Adrian Câciu, și pe cel al muncii, Marius Budăi. Cinci mari confederații sindicale – CNSRL-Frăţia, Cartel Alfa, CSN Meridian, BNS şi CSDR – au cerut încă din ianuarie convocarea organismului care asigură dialogul între angajatori, sindicate și Executiv pentru a discuta noua lege a salarizării, al cărei termen de adoptare asumat prin PNRR era 31 martie 2023. Sindicaliștii acuzau într-o scrisoare comună faptul că nu au fost consultați de guvern în privința modificărilor la legea salarizării și amenințau cu greva generală, conform documentului prezentat de news.ro.

La întâlnirea din 24 aprilie, modificările la legea salarizării, invocate acum în negocierile cu sindicatele din Educație, nu figurează printre subiectele abordate, conform comunicatului Guvernului. Se cere demisia ministrului muncii Președintele Cartel Alfa cere demisia ministrului muncii, Marius Budăi, pe care îl consideră principalul responsabil pentru escaladarea tensiunilor sociale. „Prin lipsa de transparență, lipsa de dialog, lipsa de asumare a răspunderilor care îi revin ca ministru al muncii”, spune Bogdan Hossu.

„Un grad uriaș de neîncredere în Guvern”

La rândul său, Dumitru Costin avertizează că greva profesorilor nu va înceta doar pe baza promisiunilor Guvernului. „Greva va lua sfârșit atunci când oferta guvernamentală va fi convingătoare pentru majoritatea participanților la grevă”, explică președintele BNS. Există și un grad uriaș de neîncredere în Guvern ca partener. Întrucât de ani de zile, cel puțin în ceea ce privește salarizarea în sectorul public, guvernanții s-au jucat cu aplicarea legii. A se vedea înghețările anuale de drepturi salariale.

Dumitru Costin, președinte BNS: După Educație, grevă și în Sănătate

După profesori, sindicaliștii din Sănătate amenință, la rândul lor, că vor intra în grevă generală, dacă nu primesc măririle salariale cerute. „Pe 7 iunie vom începe o grevă cu japoneză. Sperăm că se va concretiza ceva. Dacă nu, vom începe și greva generală”, a declarat Viorel Hușanu, președinte Sanitas București. Văd că pentru învățământ s-a putut da ordonanță de urgență cu o parte din revendicări, iar pentru Sănătate nu se întâmplă nimic. Astfel, mergem înainte cu programul stabilit de protest.