În timp de România face calcule pe hârtie pentru IAR 99, industria aeronautică din Cehia se mândreşte cu un nou proiect: Avionul L-39NG
Producătorul ceh de aeronave Aero a anunțat pe 24 aprilie că a reușit să efectueze cu succes primul zbor cu noul avion L-39NG produs în serie. Presa de la Praga scrie ca aceste este un eveniment istoric, deoarece au trecut 20 de ani de la zborul ultimului avion produs în serie de catre industria aeronautica ceha, iar acum avionul L-39NG a intrecut toate așteptările.
Primul zbor al aeronavei L-39NG a durat aproximativ 40 de minute. Piloții au verificat funcțiile motorului, ale sistemelor aeronavei și ale sistemelor de avionică, precum și manevrabilitatea și comportamentul aeronavei în toate fazele de zbor, de la decolare la aterizare, trecând printr-o serie de acrobații. Testele au fost efectuate în gama de altitudini de la 0 la 8 500 de metri și viteze de de până la 900 km/h.
The first flight of the series L-39NG was excellent 😍👍Lasting 40 min. Verified the functions and behavior in all flight phases from take-off, and aerobatics to landing. Testing was from 0 to 8,500 meters and speeds from stall to the max. (Mach number 0.8 or 900 km/h). pic.twitter.com/f3NtMrZ0L0
— AERO Vodochody (@AERO_Vodochody) April 24, 2023
,,Zborul primei aeronave a confirmat disponibilitatea avionului L-39NG pentru livrarea în serie către clienții noștri. Aeronava este un lider mondial în clasa sa. Din punct de vedere al designului, al caracteristicilor de zbor, al siguranței, al avionicii și al echipamentelor moderne, este o platformă excelentă pentru instruirea piloților de vânătoare de generația a patra și a cincea”, a declarat Viktor Sotona, președinte și director executiv al Aero.
,,Deși aceasta este o etapă importantă pentru Aero, zborul în sine este o chestiune mai degrabă de rutină și se desfășoară după ce fiecare aeronavă este produsă. Prima aeronavă de producție cu numărul de serie 7005 a îndeplinit toate punctele programului”, a precizat Petr Jinda, vicepreședinte executiv și director în cadrul companiei cehe Aero.
Programul de modernizare a avioanelor IAR-99 Standard e în întârziere mare
Proiectul avionului ceh de antrenament L-39NG ar trebuie să fie un exemplu de urmat pentru industria aeronautică din România, deoarece noi am rămas la făcut calcule pe hârtie pentru avioanele de antrenament românești IAR-99. Programul de modernizare a avioanelor IAR-99 Standard e în întârziere mare.
În 2020 s-a semnat un contract între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim).
Avioane IAR-99 Standard aflate în proces de mentenanță la Avioane Craiova. Foto: Ministerul Economiei.
Potrivit unui anunț al Ministerului Apărării de la vremea respectivă, contractul, în valoare de 275 de milioane de lei fără TVA, are o durată de 4 ani, ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului. Așadar, durata contractului ajunge la final anul viitor, fără însă să se fi efectuat livrări.
Potrivit datelor oficiale, programul de revitalizare și modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard din dotarea Forțelor Aeriene Române la varianta IAR-99 SM (Standard Modernizat) are ca obiectiv realizarea capabilității aeriene de școală și antrenament pentru pregătirea avansată a piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele F-16 operate de aviația militară română, precum și menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.
Industria aeronautică din Cehia are deja comenzi pentru avionul de antrenament L-39NG
Avionul de antrenament L-39NG, destinat a fi produs în serie, are deja un client – o ţară din Asia de Sud-Est. Printre alte ţări interesate să cumere acest avion se număr Ungaria și Republica Cehă. Aero are în prezent comenzi pentru 34 de aeronave de antrenament L-39NG.
Aero a pus recent în funcțiune o nouă linie de producție dedicată exclusiv aeronavei L-39NG. În termen de doi ani, producătorul ceh de aeronave intenționează să își mărească producția de L-39NG la 24 de unități pe an. Alte companii cehe sunt, de asemenea, implicate în procesul de producție. Peste 60% dintre furnizorii companiei Aero sunt companii din cehia.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se concentrează pe dezvoltarea, producția, întreținerea și îmbunătățirea aeronavelor civile și militare și este cel mai mare producător de aeronave din Republica Cehă și unul dintre cei mai vechi producători de aeronave din lume. În domeniul aeronautic, AERO este partener permanent al mai multor forțe aeriene militare și deține o poziție puternică pe piața avioanelor militare de antrenament și de luptă ușoare.
Cu 11.000 de aeronave produse în cei 100 de ani de existență, sute de aeronave L-39 Albatros sunt încă în serviciu. Cu noua să aeronavă L-39NG, AERO s-a impus ca lider pe piața mondială a avioanelor de antrenament cu reacție. În sectorul aviației civile, AERO colaborează cu marii producători de aeronave într-o gamă largă de proiecte și este partener în mai multe programe militare, în cadrul cărora este responsabilă nu numai pentru fabricarea și asamblarea componentelor de aeronave, ci și pentru dezvoltarea acestora.